onsdag 12 oktober 2016

Mot bättre vetande - Del 2


Mot bättre vetande - Del 2
Av Bength Gustafson

Som kristen och skapelsetroende kan jag vara konsekvent i hur jag tänker och resonerar när det gäller något så viktigt och grundläggande för oss människor, som behovet av  intelligens, förnuftig reflektion, planering, mening, syfte och mål, när det gäller ursprung och uppkomst för livet och hela skapelsen. Jag vågar påstå, att så konsekvent kan inte en ateist, darwinist och sekulärhumanist vara.

Detta är inte bara ett löst påstående som jag gör, utan jag påstår detta utifrån att jag under många år och med stort intresse har läst och lyssnat till vad olika författare och förespråkare har skrivit och sagt inom just dessa områden: ateism, darwinism och sekulärhumanism. Det har att göra med ett genuint intresse ifrån min sida, och det är som jag sa till sekulärhumanisternas ordförande Christer Sturmark, då vi senast möttes i en debatt på Löttorps Camping för drygt två år sedan, inför en tusenhövdad publik, att ”jag läser och lyssnar till dig Christer och till dina meningsfränder, därför att jag vill tränga in i era huvuden för att ta reda på hur ni tänker och resonerar”. Vid det tillfället hade jag tagit med mig upp på podiet ett antal böcker och tidskrifter som bland annat Christer Sturmark har författat och som visar på denna inkonsekvens i sättet att tänka och resonera.(1)

I min förra bloggtext, Mot bättre vetande  Del 1, så skrev jag om nödvändigheten av just intelligens, förnuftig reflektion, planering, mening, syfte och mål bakom livets ursprung och uppkomst och bakom  de fysiska lagarnas, universums, de olika arternas uppkomst i djur- och växtriket och bakom människans ursprung och skapelse. Detta nödvändiga behov av intelligens som ateister, darwinister och sekulärhumanister inte erkänner, utan påstår att den inte behövdes där och då, och att intelligensen är en senare produkt i evolutionsprocessen. Detta är, enligt min mening, ett påstående mot bättre vetande och mot deras eget vetande av behovet av intelligens i allt vad de själva tänker, talar, skriver och gör. Ett påstående som är ett s.k. ”extraordinärt påstående” och sådana ”extraordinära påståenden kräver extraordinära argument”, enligt Christer Sturmark.(2)  Att slumpmässiga processer och ”det naturliga urvalet” har kunnat ersätta bristen på intelligens, det är ett exempel på ”ett extraordinärt påstående” som saknar ”extraordinära argument”, och som därför  är föga trovärdigt, enligt min mening.

Intelligensen är inte ensam. Detta är en oslagbar del i vår kristna tro på en evig, personlig och intelligent Gud som Designer och Skapare. På ett oskiljaktligt sätt hör Guds intelligens samman med absolut och objektiv sanning och med Guds personliga karaktärsdrag som visar oss vem och hurudan Gud är. Karaktärsdrag som kärlek, rättfärdighet, rättvisa, visdom, vishet, ljus, godhet, barmhärtighet, trofasthet, pålitlighet, för att nämna några av alla de personliga karaktärsdrag som Gud har.(3)  Allt detta som fanns med vid livets uppkomst och då de andliga och fysiska lagarna tillsammans med skapelseordningen inrättades och fastställdes och då Gud skapade universum, de olika arterna i djur- och växtriket och då människan skapades till Guds avbild. Därför kunde Gud också konstatera, att det han hade gjort ”var mycket gott”.(4) Gud, som Designer och Skapare, var själv personligt närvarande och kunde göra denna objektiva bedömning utifrån vad han såg, och även lämna till eftervärlden vad som hände där och då.

Just här ligger min grundläggande invändning mot det som ateism, darwinism och sekulärhumanism lutar sig emot när de ger en förklaring till hur allt började en gång och sedan fortsatte, nämligen ”...från ingenting, av ingenting och för ingenting” och genom slumpmässiga processer och ”det naturliga urvalet”.(5) Men ingen människa var där, och därför kan heller ingen människa berätta för oss om vad som rent faktiskt hände där och då. Och avsaknaden var total av intelligens, förnuftig reflektion, planering, mening, syfte och mål och av nödvändiga karaktärsdrag. Och naturvetenskapen och den s.k. ”vetenskapliga metoden”,(6) kan inte hjälpa till  på ett tillfredsställande sätt, eftersom den har en begränsad räckvidd och når inte tillbaka dit som den behöver nå, för att kunna ge oss tillförlitliga svar på våra frågor om vad som faktiskt hände.

För mig är det obegripligt, motsägelsefullt och icke-trovärdigt, när forskare och föredragshållare, författare och journalister, inom vilken vetenskaplig disciplin det vara må, men framförallt inom naturvetenskapen, använder sin intelligens och tankeförmåga till att försöka konstruera och presentera en ursprungsförklaring som saknar en bakomliggande intelligens och nödvändiga karaktärsdrag. Rädslan för att Gud finns som en förklaring till denna bakomliggande intelligens och till dessa karaktärsdrag är tydligen så stor, att man är beredd att göra dessa ”logiska kullerbyttor”.  Men som sagt, att det ligger utanför naturvetenskapens och den vetenskapliga metodens räckvidd. Därför har vi idag en evolutionsteori som alla ska förhålla sig till, eftersom alternativet Gud, intelligens och karaktär redan på förhand har underkänts, eftersom Gud inte ryms där i den trånga och inomvärldsliga boxen.

Men vi människor behöver allt detta: intelligens och personliga karaktärsdrag, vare sig vi är kristna, ateister, darwinister och/eller sekulärhumanister. Allt detta som kristen skapelsetro ger oss en heltäckande och trovärdig förklaring till.

Utifrån detta kommer jag nu att i tur och ordning skriva om livets ursprung och uppkomst, om de fysiska lagarnas och skapelseordningens inrättande och fastställande, om universums och de olika arternas uppkomst och om människans ursprung och skapelse.

Väl mött!


Bength Gustafson

Källor: (1) T.ex boken: ”Tro och vetande 2.0”, av Christer Sturmark, och sekulärhumanisternas tidskrift: SANS fanns med på podiet. (2) Boken: ”Upplysning i det 21:a århundradet”, av Christer Sturmark. Fri Tanke förlag. 2015. Sid. 96. (3) Bibelns sanningsbegrepp är absolut och objektiv sanning. Ex. på Guds karaktär kan vi läsa om i Gal. 5:22-23. (4) 1 Mos. 1:1-31. (5) ”Vem tänder stjärnorna?” av Per Ewert. Aeropagens. (Livets Ord Förlag). 2008, 2009. Sid. 118. ”Det naturliga urvalet” är en grundbult i evolutionsteorin. (6) ”Den vetenskapliga metoden” är en term som används vid diskussioner om vetenskaplig aktivitet. En metod som syftar till att särskilja mer sannolika slutsatser från de som är mindre sannolika. www.vetenskapsteori.se



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

På gång


Translate

Bloggarkiv

Använder Blogger.

Mest lästa

Senaste inlägg